Stof!

Lieve bloggers,

Na twee weken is het onmiskenbaar. Er is hier enorm veel stof! Mijn muskietennet zag al bruin langs de kant waar het altijd waait, onze kamervloer was afgrijselijk vuil en de concierge is komen zeggen dat we het raam in de gang toe moeten laten, omdat zijn gekuis anders geen zin heeft.

Vandaag heb ik dan maar beslist omonze kamer met nat tekuisen. Na eerst wat materiaal te hebben verzameld bij ons gastgezin ben ik begonnen in de badkamer. Zelfs de spoelbak van het toilet zat onder het stof. Onder de douchebak kruipen insecten uit wanneer ik met nat begin, met gegil als gevolg.

De middelen voor te kuisen zijn hier ietsje anders en dus heb ik me een schuurborstel als een gek zitten schrobben op de vloer. Gevolg: 2 blaren op mijn duim. Na dat alles gekuist was zijn we begonnen aan de was.

Het is nu de 2de keer dat we onze eigen was doen en we kijken nu al terug uit naar het moment waarop we weer een wasmachine tot onze beschikking zullen hebben.

Wassen met de hand is zwaar werk! Hoezo? Topjes, washandjes, onderbroeken valt allemaal goed te doen. Ook kleine badhanddoeken zijn gemakkelijk. Vandaag echter hebben we onze onderlakens gewassen (vuil van de vuile voeten) en die worden loodzwaar als ze nat zijn. Ook het uitwringen is niet zo voor de hand liggend. Grote badhanddoeken, lange broeken, beha's zijn niet zo gemakkelijk uit te wringen.

Voor het wegkrijgen van alle vlekken en plekken (vuil van de voeten, keukenhanddoek, vod, melkplek op broek) hebben we de kracht van marseille zeep ontdekt :D Natuurlijk ook onmisbaar is de kracht van het stevig wrijven tussen de knokels. Gevolg: rode knokels.

Om ons kamertje een beetje properder te houden en volgende keer iets minder hard te moeten kuisen hebben we beslist om het raam in de gang constant toe te houden (zodat het stof vant straat niet binnen kan) en om onze buiten-schoenen aan de deur te laten staan en sloefen te dragen op de kamer. Hopelijk werkt dit, want het was een zware dag: Totaal: 2 blaren op mijn duim, rode knokels en vermoeide handen.

Tot de volgende, xx
Lisa

luk

zo zie je maar dat we hier in ons vlaamse landje nog niet te veel moeten / mogen klaaaagen
weer een ervaring rijker
het ga jullie goed daar ! .... zonder stof in de kamer ...
tot volgend 'stofvrij' verhaal

luk

zonet nieuws gezien op vrt
vlaanderen staat onder water
en jullie maar sakkeren over 'wat' stof
ja... het een en het ander
wat meer en wat minder
jullie wat meer water ....

fransien

ik heb in films al gezien dat ze de was doen met stokken, maar weet niet of dat goed werkt
wij moeten hier geen bestofte kleren wassen maar 'beslijkte'
liefs

fransien

tante Rita

Dag Lisa. Je weet je wel bezig te houden precies. Ons Hanne had in Zweden wel wat gemakkelijker met het wassen en drogen van haar kleren. En strijken?!
Hebben jullie al in het ziekenhuis moeten werken?
Ik kijk verder uit naar het vervolg van je reisverhaal.
Dikke kussen
tante Rita

tantelut

Enkele handwas tips van tantelut
*Probeer volgende keer je knokels te sparen door met een hard schuurborsteltje te wrijven, maar niet op fijne stoffen hé en op iets dat kan pluizen ook niet. Lakens en andere grote dingen kan je best met 2 personen uitwringen.
*Hele vuile dingen kan je ook een nachtje in een sopje laten weken, maar pas wel op met gekleurde spullen. Een emmer met een goed sluitend deksel, boordevol water doen met wasmiddel en je vuile was erin,en dan een nachtje laten staan. De volgende dag zijn meestal alle vlekken verdwenen! (geleerd van kampeerders)
*Vraag gerust raad aan de vrouwen in jullie omgeving, want die hebben echt wel ervaring met die klus.
*Oma zou je ook wel heel wat middeltjes kunnen geven!
Dikke knuffel en zie dat je er properkes bij loopt hé!

Fré

's Tof !