Moeke en Bob op bezoek

Liefste bloggers,

Vorige week maandag was het dan eindelijk zo ver :) Om 2u 's nachts stonden Heleen en ik aan de luchthaven om Moeke en Bob op te wachten.
Ze waren ongelofelijk snel door de controle en waren meteen buiten, het weerzien was super :D
We reden door het donkere en verlaten Dakar en lieten ze aan hun auberge achter.

De eerste week bezochten we mijn studio, het dispensaire, de buurt Reubeus waarin ik woon, ile de Goree en Dakar centrum.(de kathedraal, het centre culturel, le place de l'independance, het hotel de ville, de marché kermel en marche sandaga)
We bezochten ook Enda Ecopole waar Leye, de vriend van As, werkt. Hij toonde ons het vissersdorp Yoff en al de verschillende ateliers waar hij en As samen hadden gewerkt.
In de namiddag vertrokken we dan richting Keur Massar waar de familie van As woont.
Hier werden we ongelofelijk hartelijk ontvangen. We mochten meteen mee thieboudienne eten en kregen nadien ook nog ataaya geserveerd. (de typisch senegalese manier van thee maken en drinken)
Het was echt een ontroerende namiddag.
's Avonds vierden we met mijn gastgezin mee mardi gras: boontjes, worteltjes, gegrilde kip, patatjes en een glaasje wijn. Zalig :)
Bob mocht zelfs met mijn gastpapa mee naar zijn stamcafé om over mannenzaken te praten.

Vrijdagochtend vertrokken we met de taxi 7 places naar Saly-Niakhniakhale. Moeke en ik moesten op de achterste bank kruipen terwijl Bob vooraan naast de chauffeur mocht zitten. Wat een eer!
Eenmaal bij Alexandra aangekomen maken we een wandeling door Saly en aten yassa poulet bij Chez Poulo.

Zaterdagnamiddag hebben we een excursie naar het natuurreservaat Bandia gedaan. Dit is een natuurreservaat waarin verschillende dierssorten half in gevangenschap leven.
De neushoorns, giraffen, zebra's, buffels, struisvogels, antilopes en gazelles die we zagen liepen allemaal vrij door elkaar rond.

Zondag hebben we het vissersstadje Mbour ontdekt, op zo'n 5km van Saly. We wandelden erheen langs het strand en door buitenwijken en bezochten de fameuze vismarkt.
Niet voor de zwakke magen, als je t'mij vraagt.

We bezochten ook nog de iles de saloum, waar we met een pirogue door de mangroves vaarden en vis aten op één van de eilandjes.
Ook Joal-Fadhiout kreeg van ons bezoek, het schelpeneiland. Echt wel mooi en rustig.

We hebben uiteraard ook af en toe een duikje in het zwembad of de zee genomen en genoten van het zonnetje en de rust.
Eergisteren kwamen we dan terug naar Dakar, gingen overal afscheid nemen en aten nog eens lekker in het institut Français.

Nog enkele wist je datjes van mijn 2 weken met bezoek

Wist je dat:
- Moeke en Bob vele vervoersmiddelen hebben getest (een taxi, een taxi clando, een taxi-7-places, een charette (paar+kar), een car rapide (kleurrijk Dakar busje) en een mini-bus.)
- Bob in de grote heilige baobab boom is gekropen
- Ik het bootje in Fadiouth veel te wiebelachtig vond en Bob dit maar al te graag benadrukte
- We vele typische senegalese plats hebben geproefd (thieboudienne (witte en rode), soup candia, mafe, yassa yap, yassa poulet)
- Moeke vissenkoppen over haar voeten kreeg op het strand van Yoff
- Ik voor het eerst kokosmelk gedronken heb
- Bob het meest geshopt heeft van ons allemaal
- Bob verbazend goed taxi's kon onderhandelen
- Ik voor het eerst in 4 maanden tijd een zalige panini met mozarella en pesto heb gegeten
- Ouders graag tafellakens kopen

Nu nog 1 weekje dispensaire en dan trekken we er weer op uit. We gaan een dispensaire in het binnenland ontdekken in Sokone en daarop aansluitend gaan we nog een weekje naar Gambia.

De laatste 6 weken zijn ingezet. :)

Tot de volgende,

Lisa

katrien

da moeten leuke weken geweest zijn :-)
hop naar de volgende uitdaging!

veel plezier

leen

Hallo Lisa,

Super om dit verhaal van jou te lezen!! Altijd hoor maar nu best grappig dat ik het eerst van jou hoor ipv via moeke en Bob!
Geniet er nog van!!!

Groetjes,
Tante Leen

Fré

Klinkt allemaal zalig!!

Suzy

Hi Lisa,
ik volg je af en toe. Ben een collega van je mama. En vind je verhalen heel tof! Wil je je mama vertellen dat Laura, onze dochter, bevallen is van een kleine Martha!
Bedankt en nog veel succes ginder achter.
Ciao,ciao,
Suzy