100%

Liefste bloggers,

Dit zal mijn laatste blog entry op senegalese bodem zijn. Op dit moment besef ik echter nog niet dat het vertrek zo dichtbij komt. Vrijdaga vond stappen we het vliegtuig op terug naar huis.

De laatste week is nog goed gevuld geweest. Zaterdag zijn we bij onze collega Sophie op bezoek geweest in Rufisque. Hier kregen we lekkere thiebouyap.

Op paaszondag zijn we samen met Soeur Madeleine, Gaby en Louise naar de paasmis geweest. De koorgezangen waren prachtig en zo levendig. Echt heel mooi! Nadien hebben we met de nonnekes kip met frietjes gegeten.

Gisterenavond hebben we de laatste keer met ons gastgezin samen gegeten en hun onze kadotjes gegeven. Het was een gezellige avond.

Vandaag hebben we onze laatste officiele werkdag in het dispensaire gehad. Deze hebben we dan ook afgesloten met een klein afscheidsfeestje met hapjes en drankjes. De speech van soeur madeleine was hartverwarmend. We gaan al onze collega's hard missen.

Nu rest er nog veel opkuis en opruim werk voordat we vrijdag klaar zijn om te vertrekken.

Om af te sluiten nog enkele wist je datjes van mijn 6 maanden Senegal.

Wist je dat
- ik geen malaria heb gekregen :)
- ik meer dan 10 huwelijksaanzoeken heb gekregen
- mijn huidskleur enkele tinten donkerder is
- ik 3 druppels regen heb gezien de laatste 6 maanden
- ik af en toe darmproblemen heb moeten verduren
- ik elke week heb geskypt met het thuisfront (soms 10 min, soms meer dan een uur)
- er in elk senegalees dorp minstens 1 dibiterie (louche vlees eetzaak), 1 quincaillerie (den brico), 1 salon de coiffure, 1 alimentation generale (een kruidenierszaakje) en 1 western union is
- ik voort eerst in mijn leven een pedicure heb laten doen (stof en warmte is echt niet goed voor mijn voeten)
- ik vaak naar de mis ben geweest
- brieven krijgen heel leuk was (danku oma, opa en bomma voor de regelmatige updates)
- pakjes krijgen ook heel leuk was :) (merci voor de libelle en flair)
- koude temperaturen toch mijn voorkeur genieten
- Het een zalig gevoel was om 'de laatste keer' mijn was met de hand te doen
- ik hier 13 boeken heb gelezen
- ons pannenkoekenfestijn voor ons gastgezin een groot succes was! Ze vielen in de smaak!!
- ik geleerd heb om mijn behoeften heeeeel lang op te houden. Het viel immers nooit te voorspellen hoe lang we onderweg gingen zijn en wanneer we een wc gingen zien. Een keer zijn we in het riet geweest :)
- mijn haar en voeten nog nooit zo droog en weerbastig zijn geweest
- ik al het stof niet ga missen (we hebben hard moeten kuisen om ons studiotje proper te krijgen)
- ik al de sympathieke, vriendelijke, joviale, gastvrije mensen wel ga missen
- we de dakaarse nummerplaten gevolgd hebben om steeds de 'nieuwste' te zoeken. Onze winnaar: DK-8630-AL
- ik na 5 maanden en 3 weken nog steeds kon verbranden onder de afrikaanse zon. Ongelooflijk!
- er werd gevochten om het speelgoed dat we aan de kinderen in de buurt hebben uitgedeeld
- thieboudienne, domoda en nijeukheul mijn favourite senegalese plats zijn :)
- alles in België weer heel duur gaat lijken (waar vind ik een warme maaltijd voor 75 cent of een zalig lekker broodje voor 60 cent?)

Het zal nog eventjes duren voor ik alles verteld krijg, maar de rest horen jullie face to face :)

Tot zaterdag,

Lisa

Reacties

Reacties

Natascha

Tot zaterdag! Ben blij dat je een leuke tijd hebt gehad maar ben ook blij dat je weer terug komt... Heb je echt gemist! Volgende week winabar? :) Dikke dikke knuffel x

Lisa

Jaja :D Volgende week wina bar.
Ik kijk er nu al naar uit!
knuffel

Lore

hey!

Ik zie dat je een leuke stage hebt gehad. ik ben van plan om ook voor 3 maanden richting Dakar te vertrekken en ik vroeg me af ik je op een of andere manier kon contacteren om een beetje meer info te krijgen over je stage daar en je ervaring?
groetjes
Lore

Fré

Zalig! Toch blij dat e terug zijt!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!