Giga moskee, massa pelikanen

Liefste bloggers,

Vorig weekend zijn we met 2 studentes lager onderwijs ,die in Mbour hun eindejaarsstage doen, de heilige stad Touba gaan bezoeken.

Vrijdagavond namen we al de taxi-7places tot in Mbour en hebben daar voor het eerst in 4 maanden zalige, lekkere, romige groentensoep gegeten.
Mmmmmmmmmmmmm!!! Hun gastgezin ontving ons met open armen, senegalese teranga op en top (teranga = gastvrijheid)

Zaterdagochtend vertrokken we dan allemaal samen naar Touba, een rit tussen de 3 en 4 uur. Touba ligt meer landinwaarts en dus ook een pak warmer en stoffiger!
Eenmaal daar bezochten we de grootste moskee van Senegal. We moesten ons wel kleden met pagnes (wikkelrokken) en hoofddoeken en onze schoenen uitdoen voor de rondleiding.
De moskee in Touba is gigantisch en rijkelijk versierd met marmer uit Portugal en Italië. Hier zit duidelijk heel veel geld achter.
Tijdens de jaarlijkse Magal (bedevaart van de moslims naar Touba) komen er miljoenen mensen naar deze moskee en deze brengen ook allemaal hun bijdragen mee.
Een van de vijf pijlers van de islam is dan ook het geven van aalmoezen.
Na de moskee bezochten we ook het kerkhof. Dit was ongelofelijk groot: 1 vierkante kilometer. En dan nog was er massaal plaatstekort.
Op één begraafplaats lagen vaak meerdere mensen begraven. Het kerkhof puilde uit van de plakaten. Heel indrukwekkend om te zien.

Zondag zijn we naar AUberge Khady geweest in Saly om te genieten van het zonnetje en een zwembad. Af en toe is een beetje luxe wel nodig :)
Hier ga ik met Moeke en Bob ook enkele nachten verblijven. Binnen exact 1 week staan ze hier :) Aftellen.....

Woensdagmiddag zijn we met z'n drien (Heleen, Cindy en ik) naar Saint-Louis vertrokken.
Saint-Louis is een havenstad in het noorden van Senegal, die vroeger nog ade hoofdstad is geweest.
Deze stad is veel rustiger en mooier dan Dakar. Het doet ons wat denken aan Ile de Goree.

We logeerden er in een schattige jeugdherberg op het eiland van de stad. (Saint-Louis heeft 3 delen)
Op donderdag gidste ik ons rond op het eiland langs het gemeentehuis, enkele mooie gerenoveerde gevels en grote pleinen.
Vrijdag vertrokken we met gids richting het Parc National des oiseaux de Djoudj.
Na een ritje van uur vertrokken we in een bootje om alle vogels te gaan opzoeken.
We zagen ongelofelijk veel pelikanen tijdens hun gezamenlijke jacht. Wanneer deze allemaal tezamen opstijgen was het echt spectaculair. Dit vergeet ik nooit van men leven.Fotos zet ik zeker nog op facebook.

De laatste dagen in Saint-Louis zijn we gaan shoppen (gevolg: 1 nieuwe heuptas en 1 nieuw paar oorbellen) en hebben we een ritje in een calèche gemaakt (=paard en kar)
Op en top toerist :D

Nu ben ik terug in Dakar en tel ik de uurtjes af tot de aankomst van Moeke en Bob.
Om de tijd wat sneller te doen gaan heb ik een wasje gedaan, de ramen gekuist, de badkamer gekuist, de vloer gekuist en opgeruimd. :)

De volgende 2 weken worden op en top genieten!

Tot gauw,

Lisa

luk (papa heleen)

terwijl ik dit lees zijn mama en bob ergens op het vliegveld van lissabon aan het stappen om het vliegtuig naar jullie toe te halen !
op naar 1u55 in dakar - dan wachten tot alle valiezen er zijn, zo rond 3 u ...
we zien het zo voor ons gebeuren ... vlieghaven uit 50 man rond hen en maar duwen en trekken tot bij jullie !
en vermoedelijk weer al warmer dan toen wij er waren zo'n 5 weken geleden weeral
geniet van de komende twee weken !
tot je volgend verhaal ... groetjes aan mama en bob

Sander

Hello zussie! Ik heb deze namiddag twee vakantiegangers afgezet in zaventem met elk 2 goed gevulde valiezen.
Vraag maar is aan moeke of ze haar zonnenbril wel bij heeft ;) Ze zijn in form!
Geniet van jullie verlofke! Kwou dat ik ook is kon komen kijken.

tantelut

Hopelijk hebben jullie mekaar al eens goed kunnen knuffelen ondertussen! Je hebt lang moeten wachten op je bezoek, maar nu is het eindelijk zo ver! Amuseer jullie goed en tot één van de dagen op skype?