Tabaski

Lieve bloggers,

Vorige week stond het Tabaski feest (offerfeest) van de islam centraal. Dit was duidelijk te merken aan de opkomst van zieken in het dispensaire.
Maandag en dinsdag was het werkelijk saai, zo weinig te doen. Woensdag was het feest. Omdat we hier nog niet zo lang zijn en dus nog geen moslim families kenden hebben we Tabaski met ons christelijk gastgezin gevierd.
Zij hadden van de buren schaap gekregen en dit hebben we mee mogen eten.

In het dispensaire komt iedere maandag en vrijdag een Belgische verpleegkundige, Mimi helpen. Woensdag zijn we met haar en haar man Dirk gezellig iets gaan eten in drinken op het meest westelijke punt van Afrika, la pointe des almedies.
Het was fijn om eens met andere belgen te kunnen overleggen en verhalen uitwisselen.

Woensdagavond bleek dat de president van Senegal donderdag ook tot nationale feestdag had uitgeroepen. Na even checken met soeur madeleine kregen we ook een extra feestdag.
Donderdag is het jongste zusje van het gezin beneden gekomen om bij haar familie te zijn tijdens het lange weekend. Samen met haar en onze broer zijn we naar het strand getrokken.
Zalig was het om om eens te kunnen verfrissen in de oceaan. Het strandje was echt idyllisch gelegen. Onze route ernaartoe was via grote rotsen, al klefferend. Super!!
De zee hier is wel anders dan in België. Ten eerste enorme stromingen en daarnaast is de bodem door deze stromingen totaal niet egaal. Zo moet je soms over heuvels en zak je nadien 20cm dieper.

Vrijdag was nog een rustig dagje dispensaire. Zaterdag zijn we naar Ile de Goree geweest. Dit is het voormalig slaveneiland van Dakar.
Heleen en ik vertrokken alleen, om zo eens echt de tourist uit te hangen. Na 30 min ferry waren we er. Ile de Goree is super rustig, klein en pittoresque.
We volgden de rue de Castel tot het hoogste punt en kwamen zo langs verschillende schildersgallerijen. Echt prachtige werken. De verkopers staan dan ook te springen om iets te verkopen.
Wij houden wijselijk onze portefeuilles toe :) Vanop het hoogste punt hebben we een prachtig zich op het eiland.
Terug beneden zetten we ons in de openbare tuin om ons middageten te consumeren en even uit te rusten. Wat een stilte, wat een weer, zalige zon, tsjilpende vogels, twas echt paradijselijk.
Nadien hebben we het musee de la femme en het maison des esclaves bezocht. Dit verbrak de idyllische sfeer wel. Het eerste museum was gewijd aan de rol van de vrouw in de senegalese samenleving.
Het maison des esclaves gaf een beeld van hoe de afrikaanse slaven bij elkaar werden gepropt en afgevoerd naar Amerika. Beklijvend!
Elk gruwelijk donker kamertje had eenbordje met wie er zat: hommes, femmes, enfants en wat ik zeer erg vond ook een kamer met de titel jeunes filles.

Ik heb nadien ook nog het musee historique bezocht endaarna Heleen vergezeld op het strand. Hier hebben we geluierd, gezwomme, gelezen,..en eindelijk een ijsje gegeten :)
Schepijs hadden we nog niet durven kopen omwille van de slechte hygienische omstandigheden, maar op Ile de Goree heb ik genoten van een magnum achtig iets met nootjes en chocolade ijs :D

Tegen de avond aan zochten we een gezellig restuarantje en at ik na 3 weken nog eens spaghetti bolognaise, weliswaar niet zo lekker als ons Moeke hem maakt, maar hij heeft toch gesmaakt.
Om 20u30 namen we de boot terug naar het vasteland en na een korte taxirit konden we ons bedje in, we waren doodop, maar voldaan! (Fotos van onze daguitstap naar Goree ben ik stilletjes aan aan het uploaden, internet is hier traag)

VOlgend weekend gaan we met alle studenten naar Mbour om een duikje te nemen in het zwembad bij Alexandra (een belgische dame die daar een auberge heeft)
Daar kijken we al naar uit.
Het begint eindelijk ook wat voelbaar af te koelen, de temperaturen blijven onder de 30 graden :D

Tot de volgende (geniet van de sneeuw ;)

Lisa

luk

dat beloofd voor einde januari ...
met zo'n reisverhalen
en nu toch aan de slag deze week ? (hm)
zal maar zwijgen !
bedankt voor jullie verhalen
boeiend ....

Tante Klaar

How Lisa,
wat een leuke verhalen.
Je bent zo'n eind weg, en lijkt toch zo dicht bij.
Geniet maar van je tijd ginder, want voor je het weet is er al een maand voorbij.
We kijken al uit naar je volgende verhaal...

Ilse Bellon

Dag lieve Lisa!

Ik geniet volop van je mooie verhalen. Zie het allemaal gebeuren :) Ik ben binnenkort van plan je een briefje te schrijven, want die goeie ouwe postmethode heeft ook zijn charmes :) Hou je goed en geniet zoals je al doet!
zoen