Het dispensaire

Liefste bloggers,

Na wat commentaren dat jullie eigenlijk nog niet weten hoe ik mijn weekdagen hier vul heb ik besloten om dit eens toe te lichten.
Ik werk van maandag tot vrijdag in het dispensaire Saint Martin. Dit is een buurtkliniek met een kinder en volwassen afdeling. De mensen kunnen hier terecht om een arts te zien.

We beginnen stipt om 8u met het ochtendgebed. Dit bestaat uit:
- voorlezen van 2 teksten uit de bijbel
- opzeggen van het onze vader (in het frans)
- opzeggen van het wees gegroet (3 keer in het frans )
- de zegening vragen van enkele heiligen
- een zangstonde

Daarna gaan Heleen en ik naar de inkomhal waar de kindjes worden ingeschreven. Nadat ze zijn ingeschreven worden ze gewogen en hun temperatuur word gemeten. Hierbij helpen wij.
Aan de hand van een klein strookje dat je op het voorhoofd van het kindje moet leggen kan je ongeveer inschatten hoe ernstig de koorts is. Wanneer een kindje 40 graden heeft word het meteen naar de dokter gebracht.

Ik werk aan de kant van de volwassenen. Deze worden ook eerst ingeschreven, gewogen, temperatuur en bloeddruk gemeten.
Daarna moet iedereen op zijn beurt wachten om bij de dokter te komen. Deze stuurt ze dan door naar de apotheek met een voorschrift en zo komen de patiënten dan bij mij.
Oftewel in de wondzorgzaal voor verzorging oftewel in de piquren zaal voor een spuitje of een infuus.
Ik sta vooral in de wondzorgzaal. Elke ochtend nadat alle temperatuurtjes zijn genomen ga ik alles daar klaarzetten.

Dit bestaat uit het leggen van een doek op de toog waar de mensen op zitten. Het uitstallen van een plateau vol ontsmettingsstoffen, 2 metalen blikken (1 met kompressen en 1 met watjes), 2 bakjes om de kompressen in te knippen en herpakken en een waskom voor vuil materiaal in te doen.
Daarna ga ik naar de sterilasateur om er de steriele kochers uit te halen. Dit is ongelofelijk heet en ik heb me wel al eens een beetje verbrand.
Daarna komen de mensen toe en probeer ik zo goed mogelijk hun wondes te verzorgen. Ik zie vooral veel brandwonden, abcessen (op allerhande plaatsen) en wondes aan de voeten. Deze genezen vaak ook zeer slecht omdat het hier zo stofferig en zanderig is en de mensen veel op sleffers lopen.
Hierdoor is hetniet altijd gemakkelijkom de wondes proper te houden.

Wanneer er eventjes niemand komt ga ik kijken in de zaal ernaast of ik daar niet kan helpen. Hier zetten ze intramusculaire spuitjes en geven ze infusies.
De meest voorkomende spuitjes en infusen zijn tegen malaria, reuma, allergiën en vitamine tekort.
Rond de middag gaan Heleen en ik eten om dan een half uurtje later terug te keren. Het werk is gedaan wanneer alle zieken bij de dokter zijn geweest en hun verzorging hebben gehad.
Tussendoor krijgen we vaak een sapje uit een zakje (appelsien of bisap zijn de lekkersten)
Elke woensdagnamiddag is er een vaccinatie sessie voor kindjes. Ze krijgen er de basisvaccinaties: BCG, penta, gele koorts en rougeole.

Als er eventjes niets te doen is, dit wil zeggen dat de patiënten nog bij de arts of in de apotheek zitten zijn er nog altijd verschillende kleine taakjes:
- watjes rollen uit grote rollen watten
- kompressen plooien
- controleren of alle infusen nog correct zitten (met naalden is er een groot risico dat de venewand geperforeerd geraakt)
- de krant lezen en over discussieren met collega's

Op die manier vullen Heleen en ik onze dagen. In de namiddag rons 14 à 15u is het meestal gedaan. Dan rusten we eventjes uit, werken voor school, gaan boodschappen doen, lezen een beetje, doen de was of de afwas, altijd wel iets te doen :)

Het is hier eindelijk wat cooler, ik heb voor het eerst koud gehad toen we naar de openingsceremonie van het festival mondiale des arts negres gingen. Dit was in een stadion ongeveer zo groot als het koning boudewijn stadion en er was veel wind.
De show zelf was spectaculaire, met veel dans, veel speeches, veel muziek en als afsluiter veel vuurwerk.
Ik heb eindelijk Yousou Ndour en Angelique Kidjo live aan het werk gezien. De Senegalezen gingen volledig uit hun dak. Wat een feestje :D

Nog één week en dan is het bijna kerst :D

Tot de volgende,

Lisa

Reacties

Reacties

Hanne Op de Beeck

Ge weet precies wel wat te doen :) Hoe koud is het daar nu? Ik vermoed dat er daar niet zo'n mooi wit tapijt ligt als hier in België ^^ Dat gaat wel raar zijn ze, kerstfeest zonder u! Hebben jullie speciale plannen voor Kerst en Nieuw? We zouden nog eens moeten skypen!

dikke winterse knuffels!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!