Feestdagen

Liefste bloggers,

Op 24 december vertrokken we stipt om 6u30 richting Fandene. Twee uurtjes later kwamen we aan en hebben we eerst mee geholpen het huis op orde te stellen.
Heleen en ik hebben de kerstboom mogen versieren. Kerstgevoel steeg daardoor een klein beetje :)
In de loop van de namiddag heeft de papa ons mee op visite genomen bij de familie. Iedereen woont hier in elkaars buurt. Elke familie heeft zijn erfje waar verschillende huisjes op staan.
Nadien hebben we mee geholpen met de voorbereiding voor de kerstavondmaaltijd: Frietjes met kip en sla + een super lekkere vinnaigrette en ajuinsaausje voor bij het vlees.
Na het eten vertrokken we naar de mis van 22u. Er was zoveel volk dat we buiten de kerk hebben moeten staan.
Savonds trokken we naar een plaatselijk schooltje waar een fuif werd georganiseerd voor de jongeren. We leerden er zouk en mbalax dansen. Heel plezant.
Moe maar voldaan kropen we om 4u ons bedje in. Om 8u stonden we al terug op om naar de kerstmis te gaan. Deze keer in traditionele kledij.
Na de mis hebben we een fotoshoot gedaan. Fotos zal ik nog uploaden. (nvdr Fotos uploaden op de blog gaat ongelofelijk traag, voor degenen die facebook hebben, daar heb ik er al veel meer kunnen opzetten)
Het Kerstmiddagmaal was een echte feestmaaltijd. Aperetiefje + slaatje als voorgerecht + Kip en frietjes + fruitsla met rum als nagerecht.
In de loop van de namiddag hebben we een kort dutje gedaan en nadien gaan kijken op een dorpsfeest.
Savonds was iedereen een beetje te moe om nog te gaan fuiven dus zijn we maar op gaan slapen.

In de loop van de week hebben we het veld bezocht waar de familie tijdens de zomermaanden groenten kweekt.
We zijn met de jongens mee vruchten van de roniers gaan halen.
Dit was een hele belevenis, met een hele troep jongens, enkele grote messen en een ladder op tocht naar het veld.
Na even zoeken word er een boom aangeduid waar ze dan in moeten zien te geraken. Een ronier is een soort palmboom en de vruchten lijken op groene kokosnoten.
Uiteindelijk kruipt onze broer helemaal tot in de top om dan met een gigantisch mes kony vruchten naar beneden te gooien.
Hierin zitten drie gelei compartimentjes met een zoet water. Dit moesten we er dan met veel geslurp uithalen met onze vingers. Geweldig!!
Het was eigenlijk best wel lekker, maar al snel bleek dat Heleen en ik helemaal niet zo vlot waren in het eten van deze vruchten. De jongens hebben er een pak meer verteerd.
Op 30 december hebben we een traditionele worstelwedstrijd gevolgd. Dit was ook echt wel de moeite, na het voorbereidende dansen hebben we verschillende rondes gezien.
De mannen hebben dan een broekje/slipje aan met een doek en soms een grigri (soort gebedsriem).
Ik heb wel niet alle rondes gezien, want de nichtjes van ons gezin hebben ons kennis laten maken met ijsjes in zakjes :)
Heerlijk!! Ik heb pain de singe smaak en appelsiensmaak geproefd. Pain de singe is de vrucht van de baobab. Enkele dagen later hebben we deze vrucht ook eens in het echt geproefd.
Lekker maar vreemd en na een tijdje plakken je tanden er op een vreemde manier van.

Met oudjaar waren we uitgenodigd om mee met de neven van onze broers te vieren.
Na de mis werden er veel petardekes afgstoken en gingen we overal gelukkig nieuwjaar wensen.
Nadien barste het feestje los met veel gedans, veel eten en een beetje drinken :) Om half 6 zijn we dan toch maar gaan slapen om de dag nadien weer flink om 10u in de mis te zitten.

Nu zijn we terug 'thuis' en hebben we onze eerste werkdag al terug achter de rug.
Morgen wacht ons nog een flinke stapel was :(

Volgend weekend krijgen we bezoek van onze leerkrachten uit België en mogen we naar een trouwfeest!
Leuke vooruitzichten!

Tot de volgende

groetjes van een zeer gebruinde Lisa

Susanne

Chique chique!
Dat kleurtje lijkt mij mooi meegenomen! :)
Zouk is inderdaad geweldig! Ik kijk al uit naar een demonstratie mbalax! :)

Jef

Hallokes,

Tis ondertussen al effkes geleden dat ik nog eens op je site ben geweest.
Via deze weg wil ik je dan ook het allerbeste wensen voor 2011!!!

Straf wel, dat ze daar ook kerstbomen hebben. :)
Dat had ik niet direct verwacht. :)

Ook zoals Susanne wil ik wel nekeer zien hoe een mbalax er uit ziet. :) Misschien een leske geven he op een repetitie. :p

Jawadde en da bruin kleurtje!!! Tis nekeer iets anders he als koud lijden met oudjaar. :)

Groetjes, de beste wensen voor 2011!
En geniet vooral nog van je tijd daar!

Tchau

Jef